Er speedway på fremmarsj i Norge?

Norge har lenge vært et nisseland når det gjelder å prøve ut nye sporter. Men nå ser det ut til at også nordmenn har fått øynene opp for fart på to hjul. Nei, vi snakker ikke om sykling i Tour de France, men om den populære motorsporten Speedway. Så hva kan nordmenn om denne sporten som foregår på grus -eller isbane?

Vi har jo sett eksempler på norske motorcross førere som har slått til internasjonalt, men i speedway har vi både en håndfull som har utmerket seg utover landegrensene. Inntil nå. Med ny speedwaybane i Drammen og Kristiansand, har vi nå 7 full-dimensjonerte speedway baner i landet. Det gir en eliteserie grunnlag for individuelle -og lagkonkurranser.

Speedway baner

I Norge fins flere motorcross baner med hopp og hindringer. Men av rene speedway baner fins det foreløpig mellom 5-10 baner som er godkjent. Banene skal være mellom 250-290 meter lange og ha grus uten dosering i svingene. I noen tilfeller har man kjørt speedway på travbaner, selv om disse er mye større.

De mest moderne banene er Sørlandsparken Speedwaybane og Grenland Speedwaybane. Andre baner fins i Oslo, Stavanger og Hommersåk.

Interessen for speedway

Det legges mer til rette for motorsport for barn i Norge i dag enn bare for 10-20 år siden. Dermed kan barn i ung alder starte med speedway også. De kjører en sykkel med 50 kubikk slik at farten er tilpasset barnets størrelse og ferdighet. Norges Motorsportforbund jobber for at enda flere barn skal få prøve seg. Det er Team Norway Utvikling som står for satsningen for speedway.

Breddesatsningen har også hatt innvirkning på interessen generelt. I dag arrangeres en serie for elitekjørere slik at nivået holdes oppe.

Alt ligger til rette for at norske motorførere kan hevde seg i speedway, og den beste motivasjonen kan man få ved å konkurrere i Sverige eller Danmark.